معرفی استان تهران
این پایگاه بستری مناسب جهت ارائه پیشنهادات برای توسعه استان همدان می باشد. درج مطالب این پایگاه در وبسایتها و یا نشریات ، فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
مهندس امیر حاجی پور 1
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

پایگاه تحلیلی عمرانی مهندس امیر حاجی پور

و آدرس hajipour.LXB.ir لینک نمایید

 سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 47569
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آخرین زمین لرزه های ایران-کلیک کنید

روزنامه های امروز

دکه
آخرین اخبار استان همدان همدان:

جدیدترین خبرهای شهر لالجین

آخرین اخبار ایران و جهان

اخبار زلزله های ایران و جهان


  • پارک جنگلی چیتگر

این پارک با 1450 هکتار فضای سبز و یک پیست دوچرخه سواری در غرب تهران قرار دارد. این پارک از بزرگترین پارک های استان است که در بیش تر فصل های سال از آن استفاده می شود.

  • پارک ملی کویر

این پارک در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک قراردارد. این پارک مجموعه با ارزشی از ذخایر گیاهی و جانوری متنوع و نیز آثار فرهنگی و تاریخی، مانند کاروانسرای شاه عباسی (قصر بهرام) و باقی مانده آثار حرمخانه و عین الرشید است.

  • پارک ملی خجیر

این پارک با 9380 هکتار وسعت و 1547 متر ارتفاع از سطح دریا، در کنار شهر تهران قرار دارد. تمام این ناحیه به جز بخش شمال شرقی آن جزء مناطق حفاظت شده و زیستگاه انواع پرندگان مهاجر در زمستان است.

  • پارک جنگلی لویزان

این پارک با 1100 هکتار وسعت در شمال شرقی تهران قرار دارد.. پارک لویزان از گردش گاه های بزرگ استان تهران است

  • پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کویر

این منطقه دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بیش تر بارندگی آن از آبان تا اردیبهشت ماه و متوسط بارندگی سالیانه در آن 150 میلیمتر است. اما حیات وحش این پارک مورد استقبال گردشگران قرار گرفته به دلیل تنوع و غنای گونه های وحشی به عنوان پارک ملی و با ذخیره گاه پرندان، خزندگان و حتی دوزیستان به شمار می رود.

  • پارک نیاوران

این پارک زیبا با وسعت 63000 متر مربع که تا سال 1348 صاحبقرانیه نامیده می شد در جنوب کاخ نیاوران قرار دارد.

  • پارک دارآباد

در منطقه درآباد علاوه بر بازدید از موزه حیات وحش می توانید ساعات دل پذیری را در تنها پارک ساحلی تهران بگذرانید.

  • پارک جمشیدیه

این پارک که حتی در گرم ترین روزهای تابستان هم از هوای خنکی برخوردار است. یکی از دیدنی ترین پارک های تهران محسوب می شود. پارک جمشیدیه مرتفع ترین پارک تهران، با فضایی کوهستانی و مسیرهای سنگفرش شده و مجسمه های سنگی زیبا است.

  • پارک ملت

دیدنی ترین و یکی از بزرگ ترین گردشگاه های تهران این پارک 34 هکتاری است که از دو بخش متفاوت تشکیل شده است.

  • پارک ارم

مجموعه پارک ارم با 70 هکتار وسعت در 5 کیلومتری غرب شهر تهران در کنار بزرگراه تهران ـ کرج واقع شده و دارای مراکز تفریحی برای کودکان است.

  • پارک ساعی

مهندس کریم ساعی استاد دانشگاه و مدیرعامل بنگاه جنگل ها این پارک را در سال 1324 در مساحتی به وسعت 12 هکتار بنیان نهاد.

  • پارک آبی آزادگان

این پارک که در انتهای بزرگراه آزادگان نزدیک به بزرگراه بسیج قرار گرفته است به سال 1374 ساخته شد. این مجموعه دارای استخر بازی (سرسره و تونل)، ساحل مصنوعی و استخر موج است.

از دیگر پارک های جنگلی استان می توان پارک سوهانک با 200 هکتار مساحت، غزال با 975 هکتار در شمال شرقی، سرخه حصار با 850 هکتار در شرق، توسکا با 300 هکتار در جنوب شرقی و خجیر با 120 هکتار در شمال شرقی تهران را نام برد.

دره

  • دره اوین

این دره که در طول آن رودخانه ای پر آب جریان دارد، در شمال شهر تهران واقع شده است.

  • دره کن

این دره در شمال شرقی تهران قرار دارد و رودخانه پر آب کن در مسیر آن جریان دارد. آب و هوای مسیر کن - سولقان بسیار فرح بخش است.

  • کردان، واریان، ارنگه

این دره ها در اطراف کرج واقع شده اند. پس از پی ریزی سد امیر کبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر با قایق از دریاچه سد کرج است. هوای این منطقه در تابستان ملایم و معتدل و در زمستان بسیار سرد است. باغ های سیب و گلستان های ارنگه نیز شهرت بسیار دارد.

تپه

  • تپه ینگی امام

این تپه باستانی در روستای ینگی امام و محوطه ای به همین نام که شامل کاروانسرا و امامزاده است قرار دارد.

  • تپه چشمه علی

این تپه بدون شک یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهر ری است که هنگام بازدید از آن به استقرار تمدن هزار ساله در محل چشمه علی پی خواهید برد.

قله

  • قله دماوند

قله دماوند با 5678 متر ارتفاع در 75 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. علاوه بر طبیعت زیبای قله دماوند، غار اسک و غار گل زرد نیز در مسیر صعود به آن در پلور قرار دارند. از دیگر جاذبه های دیدنی آن به ناحیه لاریجان و آب گرم آن، دشت «ورارو» با هشت متر برف در فصل زمستان و دریاچه لار می توان اشاره کرد.

  • قله توچال

دامنه جنوبی البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد. پناه گاه های آن از شرق به غرب عبارت است از کلک چال، شروین، شیرپلا، توچال، اسپید کمر و پلنگ چال و قله کلک چال که 3350 متر ارتفاع دارد.

دریاچه

  • دریاچه سد امیرکبیر

این دریاچه با 4000 هکتار وسعت در 23 کیلومتری جاده کرج - چالوس در تنگه واریان قرار دارد و هوای پیرامون آن نیز در تابستان ها خنک و مطبوع است.

  • دریاچه سد لار

این دریاچه در 84 کیلومتری تهران قرار دارد و به دلیل نزدیکی به قله دماوند هوایی خنک و چشم اندازهایی زیبا دارد. ورزش های آبی مانند شنا و اسکی در این دریاچه امکان پذیر است.

  • دریاچه سد لتیان

این دریاچه در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد و با 330 هکتار وسعت بر روی رودخانه جاجرود ایجاد شده است. کرانه ها و پیرامون این دریاچه گردش گاهی گسترده است که مردم از آن بهره می گیرند.

  • دریاچه تاروممج

دریاچه های تاروممج، میان دو رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب واقع شده اند و حدود 113 کیلومتر از تهران فاصله دارند. این دریاچه ها در مدخل کوه و در ارتفاع 2500 متری قراردارند. آب آن ها از رودخانه هایی تامین می شود که از سمت شمال جریان می یابند. آب و هوای این منطقه کوهستانی است.

غار

  • غار یخ مراد

این غار در 4 کیلومتری جاده کرج ـ چالوس و روستای کهنه ده در دامنه کوه واقع شده است. غار یخ مراد یکی از زیباترین غارهای استان تهران است و قدمت آن به دوره دوم زمین شناسی (50 میلیون سال) می رسد.

  • غار بورنیک

این غار در فاصله 135 کیلومتری شرق تهران و 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزکوه در 6 کیلومتری روستای هرانده در ارتفاعات پر فراز و نشیب کوهستانی به نام کوه بورنی قرار دارد.

  • غار هملون

این غارها در تنگه هملون در نزدیکی میگون قرار دارند و در حقیقت از 3 غار تشکیل شده اند. دهانه یکی حدود 3 متر با عمق 20 متر و دهانه دیگری 2 متر و نیم با فضایی به اندازه 24 متر مربع در داخل است.

  • غار اسبول

این غار که در دره ای به همین نام در شرق اوشان قرار گرفته در حقیقت متشکل از 3 غار است که کاملا طبیعی هستند و در هیچ نقطه ای از غار کنده کاری دیده نمی شود.

از دیگر جاذبه های تفریحی استان می توان به تنگه واشی، مجموعه ورزشی انقلاب، باغ وحش تهران، منطقه روشن آبدر (پایین طالقان، بعد از سد)، چنار کهنسال پرگه، پیر چنار کردان، رودبار قصران و لواسانات، شهر اوشان، فشم، سد طالقان، منطقه گردشگری اخترآباد و دشت شقایق اشاره نمود.

مناطق حفاظت شده حیات وحش

  • منطقه حفاظت شده لار

این منطقه با 2900 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال و شمال شرقی تهران و در فاصله 90 کیلومتری آن واقع شده است. منطقه لار گونه های مختلفی از حیات وحش مانند قوچ، میش، پلنگ، گراز، روباه،شغال، عقاب طلایی و 97 گونه پرنده و انواع خزندگان را در خود جای داده تنوع گیاهی جالب توجهی دارد.

از دیگر مناطق حفاظت شده می توان به منطقه حفاظت شده ورجین در 15 کیلومتری شرق تهران، مناطق آزاد کرج تا ساوجبلاغ و اشتهارد، مناطق آزاد فیروزکوه، لار، پلور، ورامین، تلو، قم در اطراف دریاچه حوض سلطان و پلنگ دره و ارتفاعات امامزاده داوود، حومه کن و سولقا و رودهن اشاره کرد.

آثار تاریخی و فرهنگی

بناهای شهر ری پیش از اسلام

  • ستودان گبرها

در دامنه شمالی کوه ری، در آن حدود که مزار بی بی شهربانو و کوه طبرک در سوی جنوبی آن قرار دارد واقع شده است.

  • دژ رشکان

یکی از دژها و قلاع محافظ هسته اولیه ری که در چهار سوی ری ساخته شده بود دژ رشکان است. این دژ در چهار راه خط آهن، روبروی کارخانه گلیسرین سازی بر بالای کوه استوار است بنای دژ از بالای کوه به سوی دامنه جنوبی امتداد یافته، در قسمت بالا از مغرب به مشرق برج های استواری داشته است. دیوار غربی آن دارای سوراخ هایی جهت پرتاب تیر و کمان است. بناهای شاهانه عرصه دامنه دژ را در قدیم سه باروی عظیم به صورت قلعه متداخل حفاظت می کرده است. دژ رشکان دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و ساروج و از نظر قدمت متعلق به دوره اشکانیان (حدود 2250 سال پیش) است.

  • قلعه گبری

یکی دیگر از قلاع محافظ هسته اولیه ری، قلعه گبری است که در حد جنوب شرقی ری قدیم و امروزه در مشرق بقعه حضرت عبدالعظیم در شهرک علایین واقع است. از آثار معماری آن تنها یک چهار دیواری به مساحت حدود 2 هکتار با دیوارهای مرتفعی که در بلندترین نقطه به حدود 13 متر و در شالوده و پی به حدود10 متر می رسد. به همراه چهاربرج دیده بانی در چهارگوشه قلعه باقی مانده است. قلعه گبری دارای ساختاری متشکل از گل و خشت و از نظر قدمت متعلق به دوره اشکانیان (حدود 2250 سال پیش) است.

  • تپه میل

در 12 کیلومتری جنوب شرقی به سوی ورامین بر بلندای تپه ای وسیع در روستای قلعه نو بقایای کاخی عظیم واقع است که به تپه میل مشهور گردیده و آن به سبب دو پایه بزرگ بنا می باشد که از دور جهت بنا به صورت شرقی و غربی است. در جبهه شرقی ایوانی با چهار ستون مدور داشته که در حال حاضر پایه های دو ستون آن برجاست. بیشتر قسمت های غربی بنا از میان رفته، در قسمت زیرین مجموعه یک راهروی کم عرض وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می کند. بقایای معماری تپه میل دارای ساختار متشکل از گل، خشت، لاشه سنگ، آجر و ساروج و از نظر قدمت متعلق به دوره ساسانیان (حدود 1800 سال پیش) است.

  • حصار ری

قسمتی از این حصار در بالای کوه چشمه علی و شرق کارخانه گلیسرین سازی موجود است و حدود ری پیش از اسلام را نشان می دهد که دور تا دور ری کشیده شده بود و دوازده هزار گام طول داشت که در فتح ری توسط سردار عرب خراب شد.

 از بناهای شهر ری پس از اسلام می توان قلعه طبرک، برج طغرل، برج نقاره خانه، برج اینانج، نقش برجسته چشمه علی، کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای کنارگرد و بازار حضرت عبدالعظیم را نام برد.

موزه ها

  • موزه آستان مقدس شهرری

آستان مقدس و شهرری تا سال 1373 شمسی اصولا فاقد موزه ای منظم و واجد شرایط اصولی بوده است و مجموعه آثار نفیس موجود، در خزانه نگهداری می شد. در بهمن ماه سال 1373 شمسی با توجه به اهمیت تاریخی ری، سالنی در صحن باغ توتی واقع در ضلع غربی مرقد شریف حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، جهت عرضه آثار اختصاص یافت که پذیرای انبوه کثیری از زائران علاقمند گردید، متعاقبا در سال 1375 شمسی با اجرای طرح توسعه حرم مطهر این محل در برنامه بازسازی قرارگرفت و پس از تکمیل ساختمان فعلی موزه در ضلع جنوب شرقی و در مجاورت مصلای بزرگ ری، به وسعت 3000 متر مربع در سه طبقه به این محل انتقال داده شد و پس از اتمام مراحل، سرانجام در هشتم آبانماه سال 1381 موزه آستان مقدس بازگشایی شد. 1000 قلم نفایس از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره معاصر در معرض دید عموم بازدیدکنندگان است.

  • موزه آزادی

این مجموعه در داخل برج میدان آزادی واقع شده و در آن اشیای مختلفی از دوران قبل از میلاد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوره های اسلامی مانند اشیای سفالین، ظرف های مفرغی، تابلوهای نقاشی و فرش به نمایش گذاشته شده است.

  • موزه هنرهای معاصر

ساختمان موزه هنرهای معاصر که در خرداد 1356 افتتاح شد، در خیابان کارگر شمالی و جنب پارک لاله قرار دارد. این موزه سه طبقه دارای 9 نگارخانه با آثاری از پابلوپیکاسو، پل گوگن، کلودو مونه و ژورژبراک، کتابخانه و واحد سمعی و بصری است.

  • موزه هنرهای زیبا (کاخ سیاه)

کاخ موزه هنرهای زیبا که تابلوهای گران بها و نفیس نقاشی را به نمایش گذاشته، در مجموعه سعدآباد واقع شده است.

  • موزه فرش ایران

ساختمان موزه با معماری شکیل با آذین های نمای بیرونی شبیه به دار قالی، در شمال پارک لاله بنا شده است. سطح قسمت نمایشی آن  3400 متر مربع مشتمل بر دو تالار نمایش قالی و گلیم است. موزه فرش ایران که در سال 1356 افتتاح شد، کتابخانه ای با 3500 جلد کتاب دارد. مجموعه موزه فرش شامل نمونه های قالی ایران از قرن 9 هجری قمری تا دوره معاصر است و در حدود 135 تخته از شاه کارهای فرش ایران در تالار طبقه هم کف به نمایش در آمده است. هنر قالی بافی در ایران، با توجه به قالی 2500 ساله «پازیریک» که در سال 1949 میلادی در جنوب سیبری کشف شد، از قبل از دوره هخامنشی وجود داشته است.

  • موزه هنرهای تزیینی ایران

این موزه در سال 1338 بنیاد نهاده شد. ساختمان موزه چهار طبقه دارد و آثار به نمایش درآمده در آن عبارتند از منبت و معرق و خاتم کاری به شکل میز و صندلی و کمد و ویترین، بافته ها و دوخته های سنتی ایران از انواع زربفت، زری خطاطی، زری گل برجسته، زری لپه باف و انواع مخمل، ترمه، قلم کار، انواع قالیچه، گلیم و جاجیم، پنج بخش خاتم، منبت، لاکی، فلز و شیشه، انواع قاب آیینه، جعبه، رحل، قلمدان و سرچسبدان و زیورهای مختلف سده های دوازده تا چهارده هجری قمری، انواع شیشه از دوران پیش از اسلام تا سده چهارده هجری قمری، نقاشی ها و مینیاتورهای مکتب های هرات، تبریز، شیراز و اصفهان و قزوین نیز به نمایش گذاشته شده است.

  • موزه ملی ایران باستان

موزه ملی یا ایران باستان با 2744 متر مربع زیربنا، نخستین موزه علمی ایران است که آثاری از هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره اسلامی را در خود جای داده است. این بنا زیر نظر آندره گدار در فاصله سال های 1316 - 1314 ساخته شد. آثار مهم و با ارزش این موزه عبارتند از: قرآن های سده های سوم تا سیزدهم هجری، مجموعه 61 سکه طلای دوران سامانی و آل بویه، مجموعه سکه های نقره دوره های سامانی، آل بویه، غزنوی و غیره.

  • موزه و کتابخانه ملک

این موزه، ده هزار متر مربع زیر بنا دارد و مشتمل بر تالارها، مخزن کتابخانه، اطاق میکروفیلم، قرائت خانه و مرکز خدمات رایانه ای است. این کتابخانه 40 هزار جلد کتاب دارد و سرپرستی آن با آستان قدس رضوی است، موزه ملک در محوطه باغ ملی و در جنب وزارت امور خارجه قرار دارد. آثار این موزه عبارتند از: قالی های پشمی و ابریشمی دوره قاجار، سکه های طلا و نقره دوره هخامنشی تا قاجار، میز و صندلی چوبی، قلم دان و تابلوهای دوره صفوی تا قاجار و انواع خط، تمبر، کتاب.

  • موزه هنرهای ملی

سر در ورودی این موزه کاشی کاری شده و در چوبی بزرگی با شبکه های شیشه ای دارد.چوب پرده های منبت بالای درها و پرده های مخملی آن کار هنرمندان کارگاه های موزه است. آثار این موزه عبارتند از: مینیاتورهایی به سبک قرن دهم که در قرن اخیر نقاشی شده اند.

  • موزه جواهرات ملی

پیشینه جواهرات ملی ایران به عصر صفویه مربوط می شود که بر پایه گنجینه دولت، یعنی مجموعه ای جدا از اموال شخصی پادشاه بنیان نهاده شد. آثار با ارزش این موزه عبارتند از: الماس صورتی رنگ دریای نور که در 37 بخش گنجینه رده بندی شده و 182 قیراط وزن دارد، تخت طاووس که در زمان فتحعلی شاه در دوازده تکه منفصل با 26733 قطعه جواهر ساخته شده است. کره جهان نمای ناصرالدین شاه با 34 کیلو طلای ناب و 51366 قطعه گوهر به وزن 3656 گرم که در آسیای جنوب شرقی و انگلیس با الماس و هند با یاقوت روشن مشخص شده است، قطعات تراش خورده سنگ فیروزه خراسان و دانه های درشت مروارید خلیج فارس نیز در ساخت آن به کار رفته است.

  • موزه آثار طبیعی و حیات وحش

موزه دارآباد، غنی ترین موزه تاریخ طبیعی ایران است که در شهریور 1372 افتتاح شده است. در پنج بخش این موزه پستان داران، پرندگان، آبزیان، خزندگان و حشرات نگه داری می شود. در بخش دیرینه شناسی نخستین آثار حیات بر کره زمین و نیز سنگواره ها با رده بندی علمی به نمایش گذاشته شده اند. بخش های تاکسی درمی و پوست آمایی این موزه، کارگاهی برای تماشا و آموزش فنون حفظ تندیس طبیعی جانوران است. این موزه، دو سینمای روباز و سرپوشیده برای تماشای فیلم های مربوط به حیات وحش دارد. چای خانه سنتی موزه با چشم اندازی از شهر تهران یکی از ویژگی های جالب این موزه است.

  • موزه استاد صغتی (13 آبان)

این موزه در سال 1325 تاسیس شد و در حال حاضر به هلال احمر تعلق دارد. صغتی نزدیک به 6 هزار تابلو و بیش از هزار مجسمه گچی، سنگی و برنزی از شخصیت های علمی و ادبی ایران و تیپ های مختلف اجتماعی خلق کرد که شماری از آن ها در موزه 13 آبان نگهداری می شود. این موزه دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهرها و موزه مردم شناسی است. این موزه در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی قراردارد و یکی از مکان های دیدنی مرکز شهر تهران است.

  • موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی که در بزرگداشت یکی از نگارگران زبردست عهد صفویه نام گذاری شده، دارای دو تالار است که عبارتند از: تالار پیش از اسلام: آثار این تالار به دو دوره معروف پیش از تاریخ و عصر تاریخی مربوط است. آثار موجود (مفرغ های لرستان) در این تالار به دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی مربوط است. تالار هنرهای اسلامی: آثار موجود تالار، شامل ظروف سفالین، اشیای فلزی، عناصر معماری، جواهر و منسوجات دوره های سلجوقی، تیموری و صفوی است که در میان آن ها قلمدان ها، جلد کتاب ها و جعبه های روغنی دوره قاجار دیده می شود. در این موزه گنجینه ای از نقاشی های دوره اسلامی وجود دارد. برگی از شاهنامه «موت» که به اواسط سده هشتم هجری مربوط است و نمونه هایی از انواع مکتب های نقاشی مانند شیراز، تبریز و هرات، یک برگ از شاهنامه «هوتون»، هنر تذهیب، آثار چایی بیگانگان درباره ایران و مینیاتور از جمله آثار به نمایش در آمده در این تالار است. هنر کتاب سازی و خوشنویسی و انواع ظروف سفالین، اشیای فلزی،منسوجات و آثار دیگر در این موزه قابل مشاهده است. موزه رضاعباسی یک کتابخانه با حدود شش هزار جلدکتاب و چندین دوره روزنامه و مجله قدیمی فارسی.

  • موزه سبز (شهوند)

این کاخ توسط رضاخان در سال 1306 در شمال غربی میدان دربند بر روی تپه سعدآباد احداث شد. این کاخ دارای تالار آیینه، اتاق پذیرایی، اتاق غذا خوری، اتاق کار و اتاق خواب است. نمای کاخ با سنگ هایی به رنگ سبز تزیین شده است. بیشتر اشیاء زینتی کاخ در سال های 4-1353 از اروپا آورده شده بودند.

  • موزه شهریار

در ساختمانی به مساحت 1500 متر مربع در شهرک وایین موزه ای به نام شهریار احداث شده است که در اردیبهشت ماه سال 1388 همزمان با روز جهانی موزه افتتاح خواهد شد.

  • موزه شهدا

این موزه در خیابان طالقانی، نبش خیابان فرصت واقع شده است که آثاری از هنرمندان معاصر در فضای ایثار و شهادت را به نمایش گذاشته است.

  • موزه نقاشی پشت شیشه

در خیابان هدایت، تقاطع خیابان تنکابن موزه ای قرار گرفته که شامل مجموعه ای از تابلوهای نقاشی پشت شیشه ای است. تصاویری از گل و مرغ، ابنیه، هنرهای قرآنی و نظایر آن را می توانید در این موزه ببنید.

  • موزه دانشکده علوم (موزه فاطمی)

موزه فاطمی که قدیمی ترین موزه جانورشناسی ایران است، گونه های کاملی از پرندگان ایران را در بردارد. این موزه که به پاس خدمات بنیانگذار صادقش به نام موزه فاطمی نامگذاری شده در سال 1338 افتتاح شد. محل این موزه خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، دانشکده علوم است.

  • موزه زمین شناسی

این موزه یکی از واحدهای سازمان زمین شناسی کشور است که در سال 1345 شمسی به همت چند محقق زمین شناسی و در 4 بخش ابزار و وسایل قدیمی و معدن کاوی، سنگ ها، کانی ها و سنگواره ها افتتاح شد.

  • موزه دفینه

بنیاد مستضعفان و جانبازان در سال 68 به منظور حفاظت از آثار و اشیای تاریخی و هنری مصادره شده از اماکن مختلف، موزه ای به نام موزه دفینه تاسیس کرد. در این موزه آثاری همچون سفالینه های ایرانی از هزاره پنجم پیش از میلاد، مجموعه های چینی و بلور و تندیس های گوناگون به چشم می خورد. این موزه در خیابان میرداماد قرار دارد.

  • موزه تاریخ طبیعی

این موزه چهار طبقه در سال 1356 بر اساس گونه های مختلف گیاهی و عناصر زیستی موجود افتتاح شد. این موزه در خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان قائم مقام وقع شده است.

  • موزه آبگینه و سفالینه های ایران

بنای این موزه به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) و برای سکونت وی ساخته شد. از قدمت این عمارت حدود 85 سال می گذرد نمای ساختمان آجری و به سبک معماری دوران سلجوقی است. موزه آبگینه 5 تالار دارای نمایش آثار هنری دارد. موزه در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر قرار دارد.

  • موزه ملک

این موزه که در شمال سردر باغ ملی واقع شده مشتمل بر کتب خطی نفیس و آثار و اشیایی است که توسط ملک التجار خریداری شده است. کتاب های نفیس، سکه ها، تمبرها، تابلوهای نقاشی از جمله آثار کمال الملک و آثار ارزشمندی نظیر این ها را می توانید در موزه ملک ببینید.

  • موزه پست

در سال 1313 در طبقه دوم ساختمان اداره کل پست تهران واقع در میدان امام خمینی، موزه ای با نام موزه پست برپا شد. در این موزه اشیاء قدیمی مربوط به پست شامل انواع وسایل توزین، صندوق امانات، مهرها، صندوق های پستی، تمبرها، وسایل تحریر سنتی، اسناد و مدارک پستی قدیمی وجود دارد.

  • موزه سکه

این موزه در سال 1341شمسی در ساختمان مرکزی بانک سپه واقع در میدان امام خمینی در یک طبقه تأسیس شد. می توانید در موزه سکه 20 هزار سکه را که در مجموع، یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین مجموعه سکه های قدیمی از 2700 سال پیش تا کنون محسوب می شود یکجا ببینید.

  • موزه سیزده آبان

این بنا به سال 1325 شمسی به وسیله جمعیت هلال احمر و با تلاش استاد علی اکبر صنعتی زاده در یک طبقه به موزه تبدیل شد. تندیس هایی از شخصیت های علمی، ادبی و اجتماعی همراه با صد پرده نقاشی آبرنگ اثر بنیانگذار موزه، استاد صنعتی زاده در این موزه به نمایش درآمده است. این موزه در محدوده میدان امام خمینی(ره) است.

کاخ، عمارت

  • کاخ موزه نیاوران

 این بنا که در ضلع شمال پارک 63000 متر مربعی نیاوران قرار گرفته دارای تزیینات چشمگیری در داخل است. بنای این کاخ مربوط به سال 1347 است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی درهای آن به روی مردم گشوده شد. کاخ‌های صاحبقرانیه، نیاوران، موزه جهان‌نما و کوشک احمد شاهی در دل این مجموعه قرار گرفته‌اند.

  • کاخ موزه سعدآباد

 مجموعه‌ سعدآباد با حدود 14 كاخ‌ در شمالی‌ترین‌ و خوش‌ آب‌ و هواترین‌ بخش ‌تهران‌ در مساحتی‌ در حدود 400 هكتار واقع‌ شده‌ است‌. این‌ مجموعه‌، حدود 180 هكتار جنگل‌ طبیعی‌، چشمه‌سار، باغستان‌، گل‌خانه‌ و خیابان‌های‌ پوشیده‌ از درخت‌ و گل‌ دارد. هر یك‌ از این‌ كاخ‌ها با مساحتی‌ زیاد و با انواع ‌امكانات‌ تفریحی‌ مانند استخر، مرداب‌، زمین‌های‌ بازی‌ و باغ‌ در اختیار یكی‌ از نزدیكان‌ شاه‌ بود.

  • کاخ موزه ملت

این‌ كاخ‌ برای‌ اسكان‌ خانواده‌ پهلوی‌ در مجموعه‌ سعدآباد ساخته‌ شد. آثار موجود در این‌كاخ‌ - موزه‌ شامل‌ فرش‌های‌ نفیس‌ ایرانی‌ و اشیا و چینی‌های‌ خارجی‌ و اموال‌ مربوط‌ به‌ خاندان‌ سلسله‌ پهلوی ‌است‌.

  • کاخ موزه نظامی

 در این‌ كاخ‌ موزه‌ ابزار و ادوات‌ و تن‌پوش‌های‌ جنگلی‌ مربوط‌ به‌ دوره‌های‌ مختلف‌تاریخی‌ ایران‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است‌. این‌ موزه‌ در مجموعه‌ سعدآباد جای‌ گرفته‌ است.

  • کاخ موزه مروارید

این‌ موزه‌ كه‌ در گذشته‌ كاخ‌ شمس‌ پهلوی‌ بود، در مهرشهر كرج‌ واقع‌ شده‌ و وسایل ‌لوكس‌ مانند مبل‌ و لوستر و چینی‌ را به‌ نمایش‌ گذاشته‌ است‌.

  • کاخ موزه رجعت و عبرت (مادرشاه)

 این‌ كاخ‌ در مجموعه‌ سعدآباد قرار دارد و در سال‌ 1350 برای ‌استفاده‌ و اسكان‌ مادرشاه‌ ساخته‌ شد. آثار این‌ كاخ‌ موزه‌ شامل‌ فرش‌های‌ با ارزش‌ ایرانی‌ و اشیای‌ نفیس‌ ساخت ‌كشورهای‌ اروپایی‌ است‌.

  • کاخ و پادگان عشرت آباد

 این‌ قصر در سال‌ 1291 قمری‌ به‌ دستور ناصرالدین‌ شاه‌ در محل‌ عشرت‌ آباد، درشمال‌ شرقی‌ تهران‌ و بیرون‌ دروازه‌ شمیران‌ ساخته‌ شد. ساختمان‌ كلاه‌ فرنگی‌ عشرت‌ آباد در چهار طبقه‌ با بام ‌شیروانی‌ است‌. طبقه‌ سوم‌ این‌ ساختمان‌ دارای‌ شاه‌ نشین‌، آیینه‌ كاری‌ و مقرنس‌ است.

  • کاخ مرمر

 این‌ كاخ‌ در فاصله‌ سالهای‌ 1316 - 1313 احداث‌ شده‌ و معماری‌ آن‌ آمیزه‌ای‌ از سبك‌های‌ شرقی‌ و غربی‌ است‌. هنرمندانی‌ مانند حسین‌ لرزاده‌ (معمار)، استادیزدی‌ (كاشی‌ كار)، محمد حسین‌ صنیع‌ خاتم ‌و حسین‌ طاهرزاده‌ در ساختن‌ آن‌ همكاری‌ كرده‌اند.

  • کاخ سلطنت آباد

 این‌ كاخ‌ در سال‌ 1305 قمری‌ به‌ فرمان‌ ناصرالدین‌ شاه‌ در قریه‌ رستم‌ آباد در دو طبقه ‌ساخته‌ شده‌ است‌ و حوض‌ خانه‌ وسیعی‌ در وسط‌ دارد. گوی‌ زرینی‌ نشانه‌ كاخ‌ سلطنتی‌، برفراز بلندترین‌ نقطه ‌شیروانی‌ بام‌ جای‌ داده‌ شده‌ است‌. سقف‌ زیرین‌ حوض‌ خانه‌، اتاق ‌های‌ دیدار و راهروهای‌ آن‌، به‌ گچ‌ بری‌های‌ زیبا آراسته‌ شده‌ است‌.

  • کاخ سرخه حصار (یاقوت)

 كاخ‌ سرخه‌حصار كه‌ به‌ كاخ‌ یاقوت‌ هم‌ معروف‌ است‌ در اواخر قرن‌ 13 و در زمان‌ ناصرالدین‌ شاه‌ در محل‌ سرخه‌حصار ساخته‌ شد. این‌ كاخ‌ شامل‌ دو دستگاه‌ عمارت‌ به‌ نام‌ كوشك‌ بیرونی‌ و حرم‌ خانه‌ بود و در مجموع‌ دویست‌ اتاق‌ داشت‌ و همچنین‌ كاروانسرا، سربازخانه‌ و گرمابه‌ هم‌ داشت‌ كه‌ امروزه ‌اثری‌ از آنها دیده‌ نمی‌شود.

  • کاخ صاحبقرانیه

 این‌ كاخ‌ در دوره‌ فتحعلی‌ شاه‌ و در میان‌ یكی‌ از كاخ‌های‌ مجموعه‌ نیاوران‌، در شمال‌شرقی‌ تهران‌ ساخته‌ شد. از قسمت‌های‌ مختلف‌ آن‌ می‌توان‌ به‌ حوض‌ خانه‌، كرسی‌ خانه‌، تالار جهان‌ نما و تالار آیینه‌ اشاره‌ كرد كه‌ با تابلوهای‌ نقاشی‌ گران‌بها و اشیای‌ بسیار نفیس‌ تزیین‌ شده‌اند.

  • کاخ گلستان

 این‌ كاخ‌ در سال‌ 1268 هجری‌ قمری‌ به‌ دستور ناصرالدین‌ شاه‌ ساخته‌ شد و شامل‌ سرسرای ‌ورودی‌، تالارهای‌ موزه‌ آیینه‌، برلیان‌، عاج‌، بلور و تالارسلام‌ می‌باشد. در شاه‌ نشین‌ تالار سلام‌، تخت‌ طاووس ‌قرار دارد كه‌ نادرشاه‌ آن را در سال‌ 1739 از هند به‌ غنیمت‌ آورد. این‌ تخت‌ هفت‌ پایه‌ جواهرنشان‌ و دو پله‌ دارد كه‌ بر پشت‌ تندیسی‌ از اژدها قرار گرفته‌ و دیواره‌ای‌ ظریف‌ دارد كه‌ گرداگرد آن‌ را با كتیبه‌ زینت‌ داده‌اند.

  • شمس العماره

 این‌ قصر در سال‌ 1284 به‌ دستور ناصرالدین‌ شاه‌ و توسط‌ معیرالممالك‌ ساخته‌ شد. شمس‌ العماره‌ عمارتی‌ بلند با دو برج‌ است‌ كه‌ در دهه‌ اخیر مرمت‌ و نوسازی‌ شده‌ است.

  • عمارت تخت مرمر (تخت سلیمان)

 تخت‌ مرمر یا «تخت‌ سلیمان» به‌ دستور فتح‌علی‌ شاه‌ قاجار در سال ‌1220 هجری‌ قمری‌ به‌ شكل‌ یك‌ سكوی‌ دیواره‌دار بلند، از شصت‌ و پنج‌ قطعه‌ مرمر بزرگ‌ و كوچك‌ ساخته‌ شد و در وسط‌ ایوان‌ اصلی‌ كاخ‌ مستقر گردید. ارتفاع‌ این‌ تخت‌ از كف‌ ایوان‌ یك‌ متر و از چهار طرف‌ بر دوش‌ شش ‌فرشته‌ و سه‌ دیو و یازده‌ ستون‌ مارپیچ‌ قرار گرفته‌ است‌. در طرفین‌ پله‌ جلو ایوان‌، دو شیر حجاری‌ شده‌ قرار داده‌ شده‌ است‌.

  • عمارت باغ فردوس (تجریش)

 این‌ عمارت‌ توسط‌ حاج‌ میرزا آقاسی‌ در زمان‌ محمد شاه‌ قاجار بنا شد و به‌ سبب ‌زیبایی‌ و سرسبزی‌ به‌ باغ‌ فردوس‌ معروف‌ شد. وسعت‌ باغ‌ فردوس‌ حدود 20 هزار و مساحت‌ بنای‌ آن‌ هزار مترمربع‌ و در سه‌ طبقه‌ ساخته‌ شده‌ است‌. روی‌ دیوارهای‌ جانبی‌ و دهانه‌ در جنوبی‌ تزئینات‌ گچی‌ زیبایی‌ دیده ‌می‌شود. بام‌ عمارت‌ شیروانی‌ و درها و پنجره‌ها تماما از چوب‌ و شیشه‌های‌ رنگی‌ ساخته‌ شده‌اند.

  • عمارت عثمانی و پل رومی

 این‌ عمارت‌، در قرن‌ نوزدهم‌ توسط‌ یكی‌ از سفیران‌ دولت‌ عثمانی‌ در منطقه ‌الهیه‌ تهران‌ ساخته‌ شد كه‌ همچنان‌ به‌ دولت‌ تركیه‌ تعلق‌ دارد. نام‌ رومی‌ همانند لقب‌ مولانا جلال‌ الدین‌ محمدبلخی‌ روی‌ پلی‌ كوچك‌ در این‌ محل‌ باقی‌ مانده‌ است.‌

  • ساختمان سران

 این‌ بنای‌ عظیم‌ در ضلع‌ شمالی‌ نمایشگاه‌ بین‌ المللی‌ با زیربنای‌ 24500 متر مربع‌ در محوطه‌ای‌ یك‌ صد هزار متری‌ احداث‌ شده‌ است‌. گنبد مخروطی‌ شكل‌ عظیمی‌ با اسكلت‌ فولادی‌ و سقف‌ پانل ‌ساندویچی‌ و با ارتفاع‌ 36 متر از كف‌، تالار اصلی‌ را می‌پوشاند. سایر قسمت‌های‌ این‌ مجموعه‌ عبارتند از: دو تالار چند منظوره‌، نمازخانه‌ و وضوخانه‌، دو سرسرای‌ مجلل‌، دو تالار ویژه‌ استراحت‌ و انتظار سران‌، چهار تالار كنفرانس‌ و پرده‌های‌ نمایش‌ گسترده‌ و صفحه‌ بام‌ كه‌ از شمال‌ به‌ منظره‌ كوه‌های‌ البرز و از جنوب‌ به‌ فضای‌ سبز و فضاهای‌ اداری‌ كه‌ در چهار گوشه‌ صفحه‌ بام‌ واقع‌ شده‌اند.

  • بنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

 این‌ ساختمان‌ قدیمی‌ در گذشته‌ یكی‌ از خانه‌های‌ حسین‌ پاشاخان‌(معروف‌ به‌ امیر بهادر) وزیر دربار مظفرالدین‌ شاه‌ بود و به‌ حسینیه‌ امیر بهادر معروف‌ است‌. این‌ خانه‌ با 3000 متر مربع‌ زیر بنا، دارای‌ تالار بزرگ‌ آیینه‌ كاری‌ و تالار بزرگ‌ سخنرانی‌ است‌ و در خیابان‌ ولی‌ عصر و در نزدیكی‌های‌ پل‌ امیر بهادر قرار دارد.

از دیگر كاخ‌ها و عمارات‌ استان‌ می توان حوض‌ خانه‌ باغ‌ قدیم‌ نگارستان‌، كاخ‌ بهارستان‌ و عمارت‌ درالفنون‌ و عمارات‌ نگارستان‌ در تهران‌ را نام برد.

امامزاده، مقبره

  • آستانه حضرت عبدالعظیم حسنی

آستانه‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ یكی‌ از زیارت‌گاه‌های‌ بزرگ‌ شیعیان‌ جهان‌ است‌ و در شهر ری‌ واقع‌ شده‌ است‌. حضرت‌ عبدالعظیم‌ از فرزندان‌ امام‌حسن‌ (ع‌) است‌ كه‌ در قرن‌ سوم‌ هجری‌ شهید شد. بقعه‌های‌ امامزاده‌ حمزه‌، برادر امام‌ رضا (ع‌) و امام‌ زاده‌ طاهر از فرزندان‌ امام‌سجاد (ع‌)، مقبره‌های‌ برخی‌ از شاهان‌ قاجار و شماری‌ از علما نیز در همین‌ مجموعه‌ قرار دارد. قدمت‌ این‌ بنا به‌ سال‌ 848 هجری‌ قمری‌ می‌رسد.

  • امامزاده داوود

این‌ امامزاده‌ مدفن‌ داوود بن‌ عماد یكی‌ از نوادگان‌ حضرت‌ امام‌ زین‌ العابدین‌ (ع‌) است‌ كه‌ در روزهای‌ تعطیل‌، انبوهی‌ از زائران‌ را به‌ سوی‌ خود جذب‌ می‌كند. امامزاده‌ داوود در كوهستان‌های‌ شمال‌ غربی ‌تهران‌ واقع‌ شده‌ و بر اهمیت‌ سیاحتی‌ و زیارتی‌ این‌ منطقه‌ افزوده‌ است‌.

  • امامزاده موسی (ع) و چنار کهنسال

در ضلع جنوب غرب مسجد امام حسن عسگری(ع) روستای لواسان بزرگ بنای برج مقبره‌ای وجود دارد که دارای هیچ الحاقی نمی‌باشد و در ضلع شمال شرقی بنای امامزاده درخت چنار کهنسالی وجود دارد که بیش از هفتصد سال عمر دارد.

  • امامزاده شعیب (ع)

بنای این امامزاده که در روستای رامجین از بخش‌های چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ واقع شده کاملا خشتی و متعلق به دوره صفویه است. این بنا در حال حاضر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

  • امامزاده سلیمان (ع)

مقبره این امامزاده بر روی تپه‌ای در وسط روستای خور شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. قبرهای قدیمی روی این تپه نشان دهنده وجود قبرستان قدیمی روستا در این مکان است. قدمت بنای امامزاده به دوران ایلخانی برمی‌گردد که در دوران صفویه و قاجاریه الحاقاتی به بنا شده است.

  • امامزاده زبیده خاتون (س)

 در شمال غربی روستای خور از بخش مرکزی ساوجبلاغ منطقه‌ای به نام برچشمه است که در دامنه کوه آن چشمه، کوره آهک پزی قدیمی و بقعه‌ای متعلق به دوره ایلخانی وجود دارد. این بقعه را زبیده خاتون می‌نامند. این بنای سنگ و گچی در نوع خود دیدنی است.

  • بقعه امامزاده یحیی

این‌ بقعه‌ در كوچه‌ امامزاده‌ یحیی‌، محله‌ عودلاجان واقع‌ شده‌ است‌. این‌ بنا در سال‌1320 شمسی‌ از روی نقشه‌ قدیمی‌ و با همان‌ ابعاد بازسازی‌ شد. در این بقعه‌ یك‌ صندوق‌ مرقد عتیقه‌ با 5/2 متر طول‌ و 06/1 متر عرض‌ و 18/1 متر ارتفاع‌ نصب‌ شده‌ كه‌ تاریخ‌ 895 را دارد. ساختمان‌ بقعه‌ امامزاده‌ یحیی‌ از آثار عهد مغول‌ است‌.

  • امامزاده یحیی

این‌ بقعه‌ در محله‌ كهنه‌ گل‌ ورامین‌ قرار گرفته‌ و تاریخ‌ بنای‌ آن‌، سال‌ 707 هجری‌ قمری ‌است‌. كاشی‌ فیروزه ‌فامی‌ با تاریخ‌ 628 هجری‌ قمری‌ در نزدیكی‌ مرقد امامزاده ‌یحیی‌ كشف‌ شده‌ كه‌ متعلق‌ به ‌آرامگاه‌ یكی‌ از بزرگان‌ شیعه‌ و قدیمی‌ترین‌ لوحه‌ تاریخ‌ دار تهران‌ است‌.

  • امامزاده عبدالله ری (ع)

 در خیابان فداییان اسلام کوچه‌ای به نام همین امامزاده قرار دارد که بنای امامزاده عبدالله(ع) در آن قرار گرفته است. بنای امامزاده داری گنبد و ایوان رفیعی است که آینه کاری شده و کتیبه کاشیکاری شده هفت رنگی از دوره قاجار سرتاسر زیر قوس ایوان را گرفته است.

  • امامزاده هاجر خاتون (س)

 این امامزاده در شرق روستای اشتهازان از بخش فشافویه قرار دارد. امامزاده هاجر خاتون را از اولاد امام موسی‌بن جعفر(ع) می‌دانند.

  • گنبد بی بی شهربانو

این‌ گنبد مینائی‌ كه‌ به‌ روایتی‌، محل‌ آرامگاه‌ مادر حضرت‌ سجاد (ع‌) و دختر یزدگرد سوم‌ ساسانی‌ است،‌ در دامنه‌ جنوبی‌ كوه‌ ری‌ معروف‌ به‌ كوه‌ بی‌بی‌ شهربانو واقع‌ شده‌ است‌. محوطه‌ این‌ گنبد 33 متر طول‌ و 22 متر عرض‌ دارد كه‌ با دیوار سنگی‌ محصور شده‌ است‌. گنبد بقعه‌ از آثار دوره‌ دیلمیان‌ است‌.

  • بقعه آقا (سرقبرآقا)

 این‌ بنا در قرن‌ سیزدهم‌ هجری‌ قمری‌ ساخته‌ شده‌ و آرامگاه‌ سیدابوالقاسم ‌امامی‌، امام‌ جمعه‌ تهران‌ در دوران‌ قاجار است‌. مجموعه‌ ساختمان‌ شامل‌ حرم‌، ایوان‌، رواق‌های‌ زیبا و آینه‌كاری‌ و گنبد و پوشش‌ كاشی‌كاری‌ است.

  • امامزاده صالح

 این امامزاده در شمال شهر تهران و در میدان تجریش واقع شده است و از برادران امام رضا(ع) می باشد.

  • بقعه بی بی زبیده

این‌ بقعه‌ در قرن‌ نهم‌ هجری‌ ساخته‌ شده‌ است‌. لوحه‌ای‌ به‌ خط‌ نستعلیق‌ در رواق‌ حرم‌ قرار دارد كه‌ شرح‌ سفر بی‌بی‌شهربانو  و دخترش‌ زبیده‌ خاتون‌ از كربلا را بیان‌ می‌كند.

  • بقعه ابن بابویه

مقبره ابن بابویه یا شیخ صدوق در خیابانی که به نام وی نامیده می‌شود قرار دارد. محوطه اطراف بقعه باغ بزرگی از گورستان‌های معتبر تهران و ری است.

از دیگر امامزاده ها می توان بقعه جوانمرد قصاب، بقعه سید اسماعیل، بقعه سید نصرالدین، بقعه درویش عبدالمجید، مقبره شیخ کلینی و بارگاه حضرت امام خمینی را نام برد.

گورستان

از گورستان های استان تهران می توان به گورستان بهشت زهرا، گورستان دولت، گورستان ابن بابویه و گورستان ظهیرالدوله و از گورستان های قدیمی گورستان حضرت عبدالعظیم در جنوب شرقی صحن بیرونی حرم حضرت عبدالعظیم، گورستان روس ها، ارامنه، فرانسوی ها و ایتالیایی ها در خیابان وثوق و همچنین گورستان کلیمیان، هندوها، مسیحیان (وابسته به سفارت انگلیس) و آشوری ها اشاره نمود.

مسجد، کلیسا

از مساجد و کلیساهای تهران می توان مسجد امام خمینی (سلطانی)، مسجد رجب علی، مجموعه و مسجد جمعه سلجوقی، مسجد جامع ورامین، مسجد و مدرسه سپهسالار، مسجد افضلیه و از مساجد قدیمی به  مسجد قنبر علی خان، مسجد مشیرالسلطنه، مسجدسیدعزیزالله، مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین، مسجد جامع در فیروزکوه و کلیسای طاطاووس را نام برد.

بازار

از بازارهای تهران می توان بازار بین الحرمین، بازار تهران و بازار تاریخی ری را اشاره نمود.

خانه

  • منزل امام جمعه

منزل‌ امام‌ جمعه‌ از بناهای‌ عالی‌ نیمه‌ دوم‌ قرن‌ سیزدهم‌ هجری‌ قمری‌ و محل‌ سكونت ‌امام‌ جمعه‌ تهران‌ در دوران‌ قبل‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ بود. این‌ بنا دار<

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



+ نوشته شده در 4 / 2 / 1392برچسب:معرفی استان تهران,ساعت 23:23 توسط امیر حاجی پور |




دانلود کتاب فارسی جداول کاربردی در مهندسی عمران
روستا چيست؟
کاملترین نرم افزار مسیر یاب برای ایران + دانلود
بهترین نرم ‏افزار ضدویروس رایگان + دانلود
ميزان مصرف آب، برق و گاز خانه خود را محاسبه كنيد + دانلود
مراحل ساخت فونداسیون سازه های اسكلت فلزی
اطلاعات جمعیت روستایی استان تهران
معرفی استان تهران
دانلود جزوه ی درس دینامیک سازه های دکتر سید محمود حسینی
دانلود انيميشن مراحل ساخت ساختمان
اطلاعات جمعیت روستایی استان آذربایجان غربی
معرفی استان آذربایجان غربی
آخرین زمین لرزه های ایران
دانلود آخرین فایل آپدیت آفلاین آنتی ویروس مک آفی
دانلود پروژه فولاد بصورت دستي و نرم افزاري همراه با ...
اطلاعات جمعیت روستایی استان اردبیل
معرفی استان اردبیل
دانلود نرم افزار محاسبه تعديل با اكسل
بازی هواپیما با کیفیت فوق العاده بالا + دانلود
اطلاعات جمعیت روستایی استان آذربایجان شرقی
معرفی استان آذربایجان شرقی
معرفی اجمالی انواع طراحی سیستم های سازه ای
نرم افزارهای کاربردی برای آخر هفته +دانلود
دانلود جدول خیز و شیب تیرهای مهم مناسب برای کنکور ارشد و نظام مهندسی
دانلود نرم افزار محاسبه حجم بتن ريزي كل ساختمان
دانلود اتوکد 2014 - AutoDesk AutoCad 2014 همراه با کرک+راهنمای نصب
جزئیات زلزله امروز آذربایجان